Emparaulament en la clínica amb adolescents

Resumen

Molts dels púbers i adolescents que atenem avui dia tenen un perfil característic: desafiants, sense límits i amb poca presència parental. A vegades arriben amb la demanda que siguin atesos per algú amb qui puguin fer una vinculació compensadora d’una funció paterna defallent. Llavors l’analista es convocat a fer un paper ortopèdic, apel·lant a la seva suposada autoritat, a fer d’analista-pare. La separació entre la funció del pare i el lloc de l’analista se’ns farà imprescindible.

Paraules clau
Funció paterna, lloc de l’analista, autoritat, transferència, púbers i adolescents.


Texto

Des de la psicoanàlisi, la figura del pare idealitzat i central en la teoria del complex d’Èdip està en crisi des de fa dècades. Lacan ja va preconitzar el defalliment del pare i Recalcati ho diu d’una altra manera, l’evaporació del pare en l’època hipermoderna en què vivim. Ell ens mostrarà una versió de pare des del fill, Telèmac, amb el seu complex. No sé si descobreix res fonamental, però sí que desenfoca l’òptica de la paternitat vers la filiació.

Recordem el seu llibre sobre el complex de Telèmac, però també ¿Qué queda del padre? (2015) i altres obres sempre al voltant de la transmissió i l’heretar.

Nosaltres, les pel·lícules que veiem repetidament a les consultes quan atenem púbers i adolescents les podríem titular: «A la recerca del pare perdut», «Com ser emparaulat i no enfonsar-se en l’intent», o altres similars. I si haguéssim de posar títols podríem fer versions psicoanalítiques de les conegudes filmografies psiquiàtriques de les classificacions de manual:

«TDA-H Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat», que hauríem d’anomenar TDA-P. Trastorn per Dèficit d’Atenció Parental;

«TND. Trastorn Negativista Desafiant», que faríem millor de dir-ne TND-A. Trastorn Negacionista i Desafiant de l’Autoritat;

o «TLP. Trastorn del Límit de la Personalitat», a redefinir com a TL-P. Trastorn del Límit Pulsional.

Perquè són púbers i adolescents que ja venen de la infantesa amb uns trets característics […]

Joan Pijuan
déjale un comentario

Leer en pantalla texto completo

navegador no compatible


Descargar artículo completo

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *